سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
محبوب ترین مطالب
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


سواد آموزی ( بیم ها و امیدها) -بخش دوم

شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ

ادامه از بخش اول.


این در حالی است که هنوز هم رابطه کاملا مستقیم و معناداری بین سطح سواد شهروندان کشور و مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، آموزشی ، فرهنگی و.. وجود دارد و پژوهش های صورت گرفته موید آن است . که اجمالا به بعضی از آنها اشاره می شود. 

خود باوری: مطالعات انجام شده در زمینه تغییرات مرتبط با سواد این موضوع را ثابت می کند که برقراری ارتباط از طریق نوشتن ،اثر مثبت بر حس خودباوری و اعتماد به نفس شخص می گذارد.

 

آموزش: سواد آموزی به منزله یادگیری چگونه آموختن است که در حقیقت هسته اصلی آموزش است . بدون سواد آموزی برخی از اهداف در جامعه غیر قابل دسترسی است . مهارت سواد ، فراگیران را قادر می سازد به توانایی خود آموزی دست یابند ، که به نوبه خود یک مسیر برای یاد گیری مادام العمر است .


 

بهداشت کودک و مادر : مطالعات نشان داده است زنانی که مهارت های سواد آموزی را کسب کرده اند، توان و قابلیت بیشتری در تغذیه و مراقبت های بهداشتی فرزندانشان داشته اند .

 

نیروی انسانی مولد :کشوری که دارای سطح سواد بالاتری است،شانس بیشتری برای داشتن نیروی انسانی مولد و به تبع آن ،ظرفیت بهتری برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود دارد .

 

مشارکت: سواد از طریق تسهیل دستیابی مردم به اطلاعات مکتوب در زمنیه جریانات و اتفاقات اجتماعی -سیاسی کشور مردم را قادر می سازد مشارکت بیشتری در جلسات اجتماعی ، فعالیت های اقتصادی جامعه ،حیات سیاسی ملی داشته باشند . سواد همچنین مردم را از فعالیت های جامعه و حقوق خود آگاه می سازد . 

امنیت : سطح سواد با تعداد و شدت تصادفات رابطه مستقیم دارد، به طوریکه تحقیقات نشان داده، 91% راکبان موتورسیکلت، 70% عابران پیاده و 45% رانندگان فوت شده در تصادفات بی سواد و کم سوادند. و حدود 30% زندانیان را افراد بی سواد و کم سواد تشکیل می دهند.

 

تقویت نظام آموزشی : بی سوادی و کم سوادی والدین یکی از دلایل اصلی بازماندگی از تحصیل ، افت کمی و کیفی تحصیلی دانش آموزان و کاهش نرخ کارآیی درونی نظام آموزشی است . در حال حاضر اولیاء حدود 2.5 میلیون دانش آموزخود را بی سواد یا کم سواد اعلام کرده اند.

 

سازمان با مطالعات انجام شده و بهره گیری از تجارب مفید سالهای گذشته علاوه بر اصلاحات ساختاری و محتوایی مختلف به ویژه در نظام مدیریت و اجرا ، نظام آموزشی ، برنامه درسی ، تالیف کتب درسی ، تاسیس پایگاه اطلاعات ثبتی سواد ، تدوین برنامه عملیاتی و تعیین چرخش های اساسی در روندها و شیوه های اجرایی، تنظیم تفاهم نامه های مختلف و... ، طرح باسواد نمودن اعضای بی سواد خانواده دانش آموزان را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است . بر اساس این طرح، مشخصات کامل اعضای خانواده دانش آموزان هر مدرسه ، به تفکیک در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته و تمامی مدیران کل و روسای آموزش و پرورش شهرستانها ، نواحی و مناطق ، بر اساس ابلاغیه وزیر محترم آموزش وپرورش، موظف شده اند که نسبت به تعیین وضعیت ، جذب و آموزش این افراد اقدام نمایند.

 

بر اساس اطلاعات این طرح ، حدود 000/940 نفر از دانش آموز در حال تحصیل، حداقل یک عضو بی سواد در گروه سنی زیر 50 سال در خانواده خود دارند. اراده وزیر محترم این است که با شعار هر مدرسه یک کلاس سوادآموزی ،تمامی مدارسی که اولیاء دانش آموزان آنها از نعمت سواد محروم بوده و اطلاعات اسمی و مشخصات آنها از طریق سازمان در اختیار مدارس قرار گرفته است ، در کوتاه مدت ، مهارتهای اولیه نوشتن و خواندن را کسب کرده و با سواد شوند.

 

اقدامات زیر توسط سازمان صورت گرفته است :

 

Ø      کتب درسی مناسب و اقلام آموزش به مقدار مورد نیاز توسط سازمان ، تولید شده است و به تناسب نیاز در اختیار استانها قرار می گیرد.دستورالعمل های اجرایی تدوین و ابلاغ شده است.

 

Ø      از طریق روز آوری سامانه جامع سواد آموزی ودر اختیار قراردادن سوابق ثبتی سطح سواد شهروندان به ثبت نام درست نظارت سیستمی دارد.

 

Ø      ارزشیابی پایانی به منظور اطمینان از احراز مهارت های سواد ، بصورت کاملا استاندارد و تحت نظارت ستادهای امتحانات انجام می گیرد.

 

Ø      با امضاء حدود 22 تفاهم نامه مشترک، زمینه مشارکت موثر بخش مردمی، موسسات آموزشی غیر دولتی فراهم شده است.

 

Ø     با اجرای سواد آموزی به روش فرد به فرد هم به پیام امام عمل شده و هم حداکثر انعطاف در شیوه های اجرایی فراهم شده است.

 

Ø     اعتبارات لازم برای تولید برنامه های ترویجی و تبلیغی در اختیار استان ها قرار گرفته است.

 

Ø      برنامه توانمند سازی نیروی انسانی تدوین و در مرحله اجراست.

 

Ø     از استمرار اجرای طرح های سواد آموزی سربازان وظیفه، زندانیان، کشاورزان، عشایر و ... سایر گروه ها حمایت و پشتیبانی می شود.

 

Ø      برای انسداد ورودی بی سوادی تلاش شده و با تشکیل ستاد دائمی همکاری معاونت آموزش ابتدایی و نهضت سواد آموزی ،بر این روند نظارت می شود.

 

و اکنون برای اجرای این طرح مهم ، همه چیز به همت مدیران و معلمان دلسوز و متعهد و پیگیری مجدانه آنها در سطح مدارس و همچنین تلاش ، تدبیر و تعهد کارشناسان سوادآموزی و اهتمام معاونین محترم آموزشی در سطح وزارت، استان و شهرستان گره خورده است که انشاءا... به مدد الهی شاهدپیشرفت چشم گیر در اجرای برنامه و کاهش افراد بی سواد خواهیم بود.

 

علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی



منبع: پرتال وزارت آموزش و پرورش


اادا


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی