سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


روشهای جذب نوین سوادآموزی

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۹ ق.ظ


روش های نوین جذب و نگهداری سوادآموزان با توجه به هدف نهایی سازمان نهضت سوادآموزی که با رویکرد آموختن سواد وبالا بردن سطح ارتقاء کیفی سوادآموزان در این سالیان داشته است .حال به جایگاهی رسیده است که در بیشتر مناطق روستایی و شهری این هدف پیاده شده است .بنابراین همه باید با همتی مضاعف برای تداوم و فرجام بخشی این هدف بکوشیم که اهداف این سازمان به سامان نشیند و در این رابطه همه افراد درگیر باید با تلاش بیشتر در جهت پیشبرد و کارآمد کردن این موضوع بکوشیم.

برای نیل و حفظ بقای این هدف و جذب بیشتر باقیمانده افراد به دور از سواد از کلیه پیشنهادات و نظرات استفاده نماییم و در صورت خواستن به نتیجه همتی مشارکتی و واحدوار داشته و به مرحله عمل برسانیم که برای این منظور زیر برای جذب و نگهداری روش های ذیل در طول 77ماه کار و داشتن تجربه در این سازمان کارآمد تر بنظر می رسد پیشنهاد می گردد:

1.جذب سواد آموز ازجانب آموزشیاران

2.جذب سواد آموز از جانب راهنمایا ن تعلیماتی

3.جذب سوادآموز از جانب ادارات مناطق

4.جذب سوادآموز از جانب سازمان نهضت سوادآموزی و دفتر مرکزی

 

1.جذب سواد آموز ازجانب آموزشیاران

 *بالا بردن سطح علمی و احاطه داشتن به کلیه اطلاعات به روز و انتقال آن به سواد آموزان و مفید و کارآمد بودن کلاسها و آشنایی داشتن به انواع روش های آموزشی و ترفندها و تکنیک های نوین کلاسداری و فنون تدریس

 *آشنایی با انواع تکنیکهای روانشناسی و راههای تبادل ارتباط با نوآموزان با توجه به مختلط بودن و نداشتن یک رنج واحد سنی معین و احاطه کامل به مختصر مشاوره در صورت امکان و پیشامد سئوال و ترتیب دادن کلاسهای مهارتی در کلاسها حتی بسیار کوتاه اما مفید و همراه با مطالعات جامع از سوی آموزشیار

 *بالابردن و داشتن آگاهی از روش های ارتباط بین جمعی و حتی فردی در منزل و اماکن عمومی که در نتیجه بالا بردن حس گروهی و عزت نفس و کسب افتخار به آموختن مطالب پیدا خواهند کرد و دیگراز آمدن به این کلاسها ممانعت نمی ورزند چرا که در تجربه این سالها بسیاری از افراد جوان و مستعد با لاخص در مناطق محروم ترس از برملا شدن بیسوادی آنها از جانب دیگران و به سخره گرفتن آنها از آمدن به کلاسها ابا دارند و اگر آموزشیاربتواند با اهرم های دیگر که در ذیل به آن می پردازم بسیار موثر خواهد بود و بنظر اینجانب یکی از دلایل بالا بودن کارایی کلاسهای تجمیعی همین مسئله می باشد که سایر آموزشیاران در کنار هم یک رغابت کارآمد داشته و سعی در مشاوره و استفاده از راههای موثر آنها در نگهداری و راههای مختلف کلاسها داشته و به تبع آن اجرای طرح ها ی اساسی و بودند کنار هم خود از جنبه های بسیار کارساز دیده می شود.

 2.جذب سواد آموز از جانب راهنمایا ن تعلیماتی

 *شناسایی علایق و توانمندیهای و کاستیهای آموزشی و ارتباطی آموزشیاران تحت پوشش و راهنمایی به موقع آنها و سوق آنها به پیشرفت و در نتیجه کارآمد شدن کلاسها و احساس نیاز و برآورد آن در کلاسها و باور بیهوده آمدن و چیزی دستگیر نشدن سواداموزان از کلاسها

* قرار دادن جلسات آموزشی مفید و نوعی بازآموزی مطالب در برخی دروس که باعث جذب بیشتر سواداموزان می باشد . متا سفانه بعلت عدم توجه و داشتن توانایی تدریس و استفاده از روشهای به روز به این دروس مانند قران ،حساب و املا که کلیدی ترین علایق آنها و باعث ایجاد انگیزه در پیاپی آمدن آنها می باشد . متاسفانه ضعف آموزش در برخی آموزشیاران بعلت پاره ای مشکلات بیشترین مانع مدام آمدن آنها و حس ناکارآمد بودن کلاس و داشتن ترک های فراوان و نوعی فرار از کلاس ها را در پی دارد.

*معرفی سایتهای آموزشی ،دادن جزوات و cd هایی که در ایجاد رابطه بین فردی و جمعی در آنها بسیار موثر است

*در خواست داشتن راهنمایان به داشتن وسایل آموزشی مختصر و مرتبط و کارامد و متناسب با سطح کمی .و کیفی کلاسها

 *بالا بردن روحیه مشارکت و راهنمایی آنها به کارهای گروهی صحیح و عمل و باور این موضوع که این اعمال در حد کلیشه نبوده و با کمی مطا لعه تلاش های کاذب دیگر را برای آنها در پی نخواهد داشت.

3.جذب سوادآموز از جانب ادارات مناطق

 *اجرای تدابیری و هیات مشاوره با مناطق تحت پوشش و بیان مشکلات آموزشی و سایر مسایل از جانب راهنمایان تعلیماتی در جهت باز آموزی و همکاری با چاپ و توزیع برخی وسایل و جزوات خوب و کارآمدومتناسب با محدوده مکانی هر یک از آموزشیاران

* دادن حق جذب سواد آموز در جهت نگهداری آنها در افزایش سنوات آنها با لاخص در دوره های مقدماتی

 *شناسایی و پرورش خلاقیت آموزشیاران خلاق و معرفی آنها به سازمانهای زیر ربط

*پرورش و تشویق امور فرهنگی به تبلیغات مفید و کارامد مانند نشست با هیایات امنا مساجد ،شورایاراها ،شهرداریها ،امام جماعت محله ها که موثر ترین نفوذ را در آحاد مردم دارد و متاسفانه در این زمینه بسیار فعال عمل نشده است

*اعمال نظر در تبلیغات در رسانه های عمومی مانند تلویزیون ،نشر کتابچه های مفید در اماکن عمومی ،رادیو ،نصب پوستر ،بنر های تبلیغایتی و.......که محرزترین تبلیغ که در کلیه اذهان بیشترین تاثیر را گذاشته است سارمان نیروی انتظامی و بهداشت باشد و بیشتر نیز استقبال می گردد

* اعمال نظر و داشتن شور و اجرای جلسات و داشتن نشستهای صمیمی با روسای ادرات آموزش و پرورش توسط امور فرهنگی و تبلیغاتی و روابط عمومی ادارات ،چراکه یکی از بزرگترین گله های مدیریت های آموزش و پرورش نداشتن نشستهای صمیمی این ارگان با انها و حتی اطلاع نداشتن از آمار های حقوقی و حق الزحمه آنها است چراکه یکی از بهترینن اهرم های جذب سواد آموز ان و موثرترین راه جذب توسط مدیران مدارس در این سالها بسیار کارآمد بوده است چرا که توجیه جذب سواد و ارشاد به فرزندانشان حتی در یک انجمن اولیاء و مربیان و طرح های مشاوره با اعضای خانواده از مفید ترین راههایی بوده تابحال بیشترین بازدهی را داشته است.

 4.جذب سوادآموز از جانب سازمان نهضت سوادآموزی و دفتر مرکزی

 *ایجاد یک سایت آموزشی متناسب با مواد درسی دوره های تکمیلی و مقدماتی در برخی دروس کلیدی توسط تعیین هیاتی از راهنایان تعلیماتی و آموزشیاران فعال و آگاه به هریک از دروس ودادن مجوز چاپ و توزیع بروشورهای آموزشی که می تواند آموزشیار کلاس را در پرورش خلاقیتها و کارآمد بودن کلاسش کمک کند و با توجه به جالب بودن و متناسب با نیاز سواد آموزان باشد بسیار در جذب و نگهداری مفید خواهد بود

* طرح باز آموزی در برخی آموزشیاران ضعیف و تشویق آنها به جذب حتی با یک دادن لوح تقدیر

*دادن بروشورهای روانشناسی و جامعه شناسی متناسب با علم و علاقمندیهای سوادآموزان و یا دادن بودجه ای به ادارات برای نیل به این موضوع

 *دادن مجوز حق جذب به ادارات برای کلاسها در صورت جذب و نگهداری خوب آموزشباران کوشا وایجاد حس رقابت سالم میان سایر آموزشیاران باشد که با ارتقائ سطح علمی و ارتقاء سطح کیفی آموزشی و خلاقیتها به پرورش عزت نفس و اعتماد به نفس و بالا بردن حس مشارکت ......)با ترفندهای و تکنیکهایی که کارآمدی بیشتری در پیش دارد مانند تهیه بروشور.cdهای مفید تربیتی و اخلاقی ،باز آموزی دروس کلیدی در آموزشیاران ،بالا بردن سطح تبلیغات در مدارس ،هیایات امناء مساجد،شورایارها و نصب پوستر ها و توزیع کتابچه های کوچک جیبی در اماکن عمومی که بهترین و کار آمد ترین راه جذب نوین می باشد.

 

نویسنده:

ü     نام و نام خانوادگی :اعظم همتی و زهرا زرچینی سمت:راهنمای تعلیماتی منطقه 18 اداره غرب تهران

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی