سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


کلیات برنامه درسی نهضت سوادآموزی ابلاغ شد

سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۳۷ ب.ظ

چارچوب و کلیات برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) پس از تأیید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی برای اجراء به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، چارچوب و کلیات برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) که در هشتصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با عنایت به تبصره مواد 5 و 11 ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان مصوب هشتصد و سی و سومین این شورا به تصویب رسیده بود با تأیید رئیس‌جمهور و رئیس این شورا برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.



وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) را با رعایت چارچوب زیر تدوین و به تأیید کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش برساند.


* تعاریف/ دروه سوادآموزی، دوره تحکیم، دوره انتقال


بر اساس این مصوبه، دورۀ سوادآموزی دوره‌ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجرا می‌شود. طول این دوره حداقل 400 و حداکثر 550 ساعت است؛ اهدف این دوره عبارتند از «کسب مهارت خواندن و نوشتن، فهم و درک متون ساده فارسی»، «انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی» «آشنایی با قرآن و کسب مهارت های اولیّه روخوانی قرآن» و «آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی».

 همچنین در این مصوبه، دوره تحکیم سواد دوره ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذرانده‌اند و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم می‌سازد. طول این دوره معادل 200 ساعت است که 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیر حضوری است؛ اهدف این دوره شامل «پیشگیری از بازگشت به بی‏سوادی»، «ایجاد ارتباط بین سوادآموزی و آموزش مهارت‏های اساسی زندگی» و «زمینه‏سازی یادگیری مادام‏العمر» است.

دوره انتقال، دوره‌ای است که فرصت ادامه تحصیل برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده‌اند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در نظام آموزش و پرورش رسمی هستند را فراهم می‌سازد. طول این دوره 800 ساعت است و هدف‌های این دوره شامل «گسترش مهارت‌های خواندن و نوشتن و درک مطلب و کاربرد آن در زندگی»، «گسترش فرهنگ و معارف دینی و توانمندسازی افراد در به کارگیری دستورات دینی در زندگی فردی و اجتماعی»، «آشنایی بیشتر با مفاهیم ریاضی وعلوم وتوانمندی به کارگیری آن در زندگی روزمره» و «رشد بینش اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بزرگسالان» است

.

*رویکردهای تدوین برنامه درسی آموزش بزرگسالان


رویکردهای اصلی تدوین برنامه درسی آموزش بزرگسالان با توجه به ویژگی‌های مخاطبان و انتظار جامعه از آنان و سیاست‌های شتاب بخشی به امر سوادآموزی همراه با ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی بزرگسالان عبارتند از:

1- رویکرد مبتنی بر نیازها و علایق: تطابق بین محتوای برنامه درسی با نیازها و علایق یادگیرنده که منجر به تقویت انگیزش و ایجاد فرصت‌های بیشتر یادگیری می شود و یادگیرنده را به طور فعال در چرخه یادگیری درگیر می‌سازد، استعدادهای بالقوه او را شکوفا می‌کند و زمینۀ یادگیری مادام العمرش را فراهم می‌آورد.

2- رویکرد فرهنگی-تربیتی: این رویکرد بر تجربۀ فرهنگی و اجتماعی یادگیرنده تأکید و به او به عنوان فردی که در بستر و شرایط فرهنگی و اجتماعی خاصی قرار دارد، نگاه می‌کند. علاوه براین، تلاش دارد تا از طریق برنامه‌های درسی و ارزش‌ها، سنّت‌ها و اخلاقیات پذیرفته شدۀ جامعه را به یادگیرنده منتقل نماید، به طوری که فرد را برای پذیرش نقش و مسئولیت در جامعه آماده کند.

3-رویکرد موضوعی: موضوع‌های درسی در شکل دادن به ساختار کل برنامه درسی، نقش اساسی دارند و هر موضوع (مانند زبان فارسی ، ریاضیات و علوم تجربی) نیز از ساختار منحصر به فردی برخوردار است که دستیابی به دانش جدید و تبحر یادگیرنده در ساختار موضوع های گوناگون را امکان پذیر می‌سازد، لذا در این رویکرد، برنامه درسی بر پایه چگونگی رشد و توسعه دانش در حوزه های گوناگون علمی سازماندهی می‌شود.

براساس این گزارش اصول حاکم در این چارچوب شامل «حاکمیت ارزش های دینی و فرهنگ اسلامی بر برنامة سوادآموزی»، « پیوند آموزش مهارت های زندگی و یادگیری مادام العمر با سوادآموزی»، «تأکید بر فرآیند یادگیری به جای قاعده آموزی»، «توجه به تفاوت های فردی، ویژگی های شناختی ، اجتماعی ، عاطفی و ارزشی سواد آموزان»، «بهره گیری ترکیبی از روش زبان آموزی برای آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن به سواد آموزان»، «ایجاد حس موفقیت و استقلال در سوادآموز طی فرآیند سوادآموزی»، «تأکید بر استقرار هویت اسلامی- ایرانی در سوادآموزی»، «تأکید بر تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی»، «ارجحیت زبان نوشتاری برگفتاری» و «رعایت سیرِ زبان آموزی فارسی در آموزش روخوانی قرآن کریم»‌ است.


* اصول کلی انتخاب و سازماندهی محتوا


در ادامه این گزارش با اشاره به اصول کلی انتخاب و سازماندهی محتوا آمده است:

1-محتوا باید متناسب با فناوری آموزشی و برپایه نیازها و علایق و رعایت ویژگی‏های بزرگسالان تدوین شود.

2-مسایل واقعی و روزمره زندگی برای فعال شدن سوادآموزان در یادگیری مورد توجه قرار گیرد.

3- تلفیق مفاهیم وموضوع های آموزشی از ساده به مشکل مورد توجه قرار گیرد.

4-در سازماندهی و تدوین محتوای آموزشی باید شرایط خود ارزیابی فراهم شود.

5-علاوه برکتاب‏های درسی باید برای یادگیری غیرحضوری و مستقل ، کتاب، منابع، مواد و بسته های آموزشی تدوین و تولید شود.

6- در سازماندهی محتوا به تجارب عینیت یافته سوادآموزان بزرگسال توجه شود.

7- محتوا باید انگیزه خود آموزی و خودگردانی در یادگیرندگان را تقویت کند.


* نحوه ارزشیابی


ارزشیابی در این چارچوب شامل ارزشیابی برنامۀ درسی به منظور آگاهی از تناسب عناصر برنامه با شرایط و ویژگی های سواد آموز، امکانات، محدودیت ها و قابلیت اجرای آن، توسط برنامه ریزان و ارزشیابان برون سازمانی انجام می شود.

در ارزشیابی برنامه درسی، باید اطلاعات مربوط به موارد زیر جمع‌آوری شود تا برنامه ریزان بتوانند بر پایه آن بازبینی و اصلاحات لازم در بخش های مختلف برنامه را به عمل آورند.

1-کارآیی، تناسب و مقبولیت اهداف برنامۀ درسی در تأمین نیازهای آموزشی سواد آموزان و جامعه.

2- ارتباط و نحوۀ سازماندهی محتوای برنامۀ درسی با اهداف، علایق و توانایی های سواد آموز.

3-سود مندی و اعتبار علمی محتوا.

4-میزان تناسب روش های یاددهی- یادگیری  با اهداف و کارآیی برنامه در ارائه محتوا و خود آموزی سواد آموزان.

5- میزان تناسب امکانات اجرایی با برنامۀ درسی و میزان آمادگی عوامل اجرایی و آموزشی.

6- تناسب روش‌ها و ابزارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با اهداف، محتوا و روش‌های تدریس.

به گزارش روابط و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیز باید «به سنجش و ارزشیابی به عنوان جزء تفکیک ناپذیر از فرآیند یاددهی - یادگیری نگریسته شود»، «هدف اصلی ازسنجش و ارزشیابی، اصلاح و بهبود آموخته‌ها و یادگیری سوادآموزان و فرآیند یاددهی ـ یادگیری آنان باشد»، «در سنجش آموخته ها و یادگیری سوادآموزان، توانایی آنان درکاربرد آموخته هایشان درامور روزمره زندگی مورد توجه قرار گیرد»«از خود سنجی و دیگر سنجی به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات مکمل سایر ابزار ها، استفاده شود»، «نتایج سنجش و ارزشیابی به گونه‌ای به سوادآموزان منعکس شود که آنان را در زمینه یادگیری و شرکت در کلاس درس، تشویق و ترغیب کند» و «از انواع سنجش و ارزشیابی ( ورودی، تکوینی وپایانی) استفاده شود».

در پایان این گزارش به روش‌های سواد آموزی و صلاحیت های حرفه‌ای آموزش دهندگان اشاره شده و آمده است: از آنجایی که سوادآموزی صرفاً از طریق برون سپاری و بهره گیری از کارکنان رسمی آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی، بازنشستگان لشکری و کشوری، ظرفیت بخش غیر دولتی و همه افرادی که استخدام بر آنها مترتب نیست، به مرحله اجرا در می‌آید، لذا شرایط، ضوابط، صلاحیت‌ها و ویژگی‌های افرادی که برای همکاری دعوت می‌شوند، از سوی سازمان نهضت سوادآموزی تعیین و پس از تایید آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

 


منبع: خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی