سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


همزمانی آخرین جمعه ی ماه رمضان امسال با اوج گیری جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه، به برگزاری هر چه باشکوه تر و یکپارچه ی مراسم راهپیمایی روز قدس منجر شد؛ مراسمی که بازتاب گسترده یی در رسانه های جهانی داشت.



روز گذشته ملت ایران بار دیگر با حضور یکپارچه در راهپیمایی روز قدس، حمایت خود از ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی را اعلام کردند.

راهپیمایی روز قدس امسال به دلیل همزمانی با حملات وحشیانه ی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که تاکنون به کشته شدن بیش از 800 تن از ساکنان این منطقه به ویژه کودکان و زنان منجر شده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و هر چه با شکوه تر برگزار شد.

در همین زمینه روزنامه ها ضمن بازتاب خبری این راهپیمایی، یادداشت های زیادی را در خصوص اهمیت روز قدس در حمایت از ملت مسلمان و بی گناه فلسطین منتشر کردند



روزنامه ی «خراسان» در گزارشی با عنوان «ایران خروشید» نوشت: در یکی از کم نظیرترین راهپیمایی های روز قدس، میلیون ها نفر از مردم روزه دار ایران اسلامی در روزهایی که گرمای هوا رکورد می زند، در پاسخ به فراخوان مظلومانه اشک های کودکان غزه و مردم مظلوم و مقاوم فلسطین به خیابان های ایران آمدند و آزادی فلسطین، اولین قبله مسلمانان را فریاد زدند.

روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با عنوان «فقط شعار دادن کافی نیست» به قلم « محسن غرویان» استاد حوزه و دانشگاه نوشت: تنها حضور در راهپیمایی روز قدس و شعار دادن علیه رژیم صهیونیستی و قبیح شمردن اقدامات این رژیم در شرایط فعلی کافی نیست. ما امروز در دوره دیپلماسی و بهره گیری از ابزار دیپلماسی به سر می بریم؛ قطعا کشورهای اسلامی می توانند در کنار هم با استفاده از ابزار دیپلماسی این رژیم را محدود کنند. اکنون لازم است کشور ما با یک دیپلماسی قوی و پویا بیشترین تلاش را برای متوقف کردن آتش جنگ به کار ببندد. دستگاه دیپلماسی ما می تواند با تحرک دیپلماتیک مانع از نسل کشی بیشتر در کشور فلسطین شود. ما در بحث دیپلماسی عمومی برای فرو نشاندن بحران غزه ضعیف عمل کردیم. ما نتوانستیم از ظرفیت رسانه های خود برای همراه کردن دیگر کشورها و ملت ها خصوصا درغرب بهره بگیریم. حال این فرصت فراهم شده است تا از ابزارهای دیپلماسی به گونه های مختلف بهره بگیریم و صدای مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم.

«روز بزرگ قدس» عنوان یادداشت مدیر مسوول روزنامه ی «اعتماد» در همین ارتباط بود.

به نوشته ی «الیاس حضرتی» روز قدس نماد همبستگی تمام انسان هایی است که از ظلم متنفرند و وظیفه انسانی خود را در دفاع از مظلوم تعریف کرده اند. روز قدس روز نمایش قدرت انسان های حق طلب است که با فریادهایشان به مظلومان غزه اعلام کمک و همبستگی می کنند.

«صدایی که از تهران شنیده شد» هم عنوان یادداشت ستون اول دفتـــر روزنامه ی «ایران» در خصوص اهمیت راهپیمایی روز قدس بود.

به نوشته ی «محمد نوری» نویسنده ی این مطلب، برای غزه مظلوم و گرفتار در چنگ قساوت صهیونیست ها همه آمده بودند. تهران دیروز در تابستان داغ ماه رمضان، جلوه های زیبا از یکرنگی و اتحاد حول آرمان فلسطین را به نمایش گذاشت. در صف بلند راهپیمایی، اصلاح طلبان به همان اندازه گسترده حضور یافتند که اصولگرایان. روز قدس امسال در ایران و منطقه به معنای واقعی بازتابی از نگرانی عمیق نسبت به حق حیات انسان های مظلوم بود.

سرمقاله ی روزنامه ی «جمهوری اسلامی» با عنوان «از راه پیمائی تا راهکارهای عملی» نیز بر اهمیت راهپیمایی روز قدس در زمینه سازی برای رسیدن به راهکارهای عملی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تمرکز داشت.

در این سرمقاله آمده است: راه پیمائی ها، تجمعات و تظاهرات ضد صهیونیستی که این روزها در سرتاسر جهان برگزار می شوند به ویژه راه پیمائی های روز قدس که دیروز در ایران و بسیاری از کشورهای جهان با شور خاصی برگزار شد، در عین حال که خود آثار فراوانی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دارند باید زمینه ساز رسیدن به راهکارهای عملی برای ریشه کن ساختن غده سرطانی اسرائیل از منطقه خاورمیانه باشند.

در این یادداشت از محو اسراییل از صحنه، ایجاد حرکتی سازمان یافته در سطح جهانی در محکومیت آمریکا و محاکمه ی شخص رییس جمهوری این کشور، تقویت تسلیحاتی مردم غزه، تسلیح مردم کرانه باختری برای مقاومت از تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی و در آخر اتحاد ملت ها و دولت های مسلمان برای حمایت همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین به عنوان راهکارهایی عملی برای دفاع از مردم فلسطین نام برده شد.

سرمقاله ی روزنامه ی «رسالت» هم با نام «روز سیاه صهیونیستها» نیز به اهمیت راهپیمایی روز قدس امسال اختصاص داشت.

در این سرمقاله آمده است: رژیم صهیونیستی پس از حماسه آفرینی دیروز ملتهای مسلمان و بیدار جهان ، روزهای سیاهی را پیش روی خود خواهد دید. روزهایی که در آن ˈسقوطˈ و ˈ تباهیˈ و ˈ شکستˈ ظهور و بروز ویژه ای خواهد داشت.

«لزوم جهانی سازی گفتمان روز قدس» نیز عنوان یادداشت روزنامه ی «جوان» در همین چارچوب بود.

به نوشته ی جوان، همچنانکه از قبل نیز پیش بینی می شد تقارن جنگ غزه با روز جهانی قدس اهمیت خاصی به این مراسم بخشید و میلیون ها انسان آزادیخواه و روزه دار در ایران اسلامی ضمن تجدید بیعت با آرمان های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، بزرگترین و گسترده ترین اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و دیگر مناطق اشغالی را در سراسر جهان به نام خود ثبت کردند.

این یادداشت در ادامه در خصوص راه های مقابله با رژیم صهیونیستی نوشت: به کارگیری دو شیوه در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می تواند کارساز باشد. نخست ایجاد جبهه جدید در کرانه باختری با محوریت انتفاضه مردمی است که نخستین جرقه های آن از روز پنج شنبه در آستانه روز جهانی قدس زده شده است و دوم فراگیری و جهانی سازی گفتمان روز قدس که روز جمعه با شکوه هر چه تمام تر در ایران متجلی شد.



***
مقاومت در فلسطین شکست ناپذیر است

جنایت های رژیم صهیوینستی در غزه طی روزهای گذشته به کشته شدن بیش از 800 تن از مردم بی گناه که تعداد زیادی از آنها را کودکان و زنان تشکیل می دهند منجر شده است. با این وجود مقاومت و ایستادگی مردم این منطقه و به طور کلی مردم فلسطین طی سال های اشغال و تجاوز رژیم صهیوینیستی بسیار مهم و قابل تامل است؛ موضوعی که رمزگشایی از آن دستمایه ی یادداشت های برخی روزنامه ها بود.

«چرا غزه مقاومت می کند؟» عنوان یادداشت ستون نگاه روز روزنامه ی اعتماد نوشته ی «حجت الله جودکی» پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسایل خاورمیانه بود.

در این یادداشت آمده است: به نظر می رسد تا صلح عادلانه حاکم نشود، یعنی شروط ابتدایی که فلسطینی ها بیان کرده اند به اجرا درنیاید، هر آتش بسی دوام نخواهد آورد و هر لحظه باید منتظر بود تا شعله های خشم از جایی دیگر سر باز کند. اکنون جامعه بین المللی این توجیهات را نمی پذیرد که رییس جمهور یا وزیر امور خارجه امریکا بر زبان می آورند که اسراییل حق دفاع از خود را دارد! اسراییل تاکنون جرایم جنگی زیادی مرتکب شده که افکار عمومی دنیا را جریحه دار کرده، اما هیچ قطعنامه یی علیه آن صادر نشده است! آنان مرتب تکرار می کنند که حماس باید دست از موشک پراکنی بردارد، اما نمی بینند که هواپیماهای اسراییل به مراکز امن سازمان ملل هم رحم نمی کنند! ظاهرا عینکی که ایشان بر چشم دارند، یک بعدی است و از دیدن ابعاد دیگر جنایت عاجز است.

«غزه به مثابه یک گفتمان» نیز عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار» است که در آن در خصوص مقاومت فلسطین در مقابل رژیم صهیوینیستی می خوانیم: شصت سال است که فلسطین درمقابل غصب و تجاوز ایستادگی میکند و از دل این ایستادگی، گفتمان مقاومت متولد شده است. دالِ گفتمانِ مقاومت، تسلیم نشدن و تن ندادن به راههای دیپلماسی است.ˈدالِˈ مقاومت ˈدالِˈ سازش را به حاشیه می برد. مردم فلسطین به تجربه دریافته اند که سازش کردن حتی حقوق حداقلی شان را ایفا نکرده و آنان را همواره مجبور به عقب نشینی می کند.

«مقاومت در غزه، انتفاضه در کرانه باختری» هم عنوان یادداشت روز روزنامه ی «کیهان» نوشته ی «سعدالله زارعی» در همین چارچوب است.

در این یادداشت آمده است: جنگ غزه 6 روز پس از آغاز به نگرانی بزرگ غرب تبدیل شده است از این رو علیرغم همراهی روزهای اول هم اینک پایان دادن به این جنگ در رأس دستور کار سیاسی غرب قرار گرفته است. آنچه در وهله اول غرب را نگران می کند سرایت مقاومت و روحیه تهاجمی ساکنان و سازمان های غزه به ساکنان و سازمانهای مناطق دیگر فلسطینی شامل کرانه باختری، قدس، جنین و سایر مناطق 1948 است. نشانه های این مسئله کاملا دیده می شود... اگر مردم در کرانه باختری به میدان بیایند که تا حدی به صحنه آمده اند، وضعیت برای غرب و رژیم وابسته به آن بشدت خطرناک می شود.

« ادامه جنگ یا آتش بس در غزه» نیز عنوان یادداشت روزنامه ی «اطلاعات» در خصوص موضوع غزه است که در آن بر مقاومت مردم فلسطین و غزه در برابر رژیم صهیونیستی تاکید شده است.

این یادداشت با اشاره به شکست و اشتباه از آب در آمدن محاسبه های منطقه ای رژیم صهیونیستی در حمله به غزه نوشت: ارزیابی چنین شرایطی برای شروع جنگ توسط نتانیاهو به خاطر دو واقعه، به بن بست خورده است. اول، نه تنها مقاومت تسلیم نشده است بلکه تاکنون طرح جنگی نتانیاهو برای اشغال کامل غزه، خلع سلاح کامل حماس، نابودی تمامی تونل های عبوری نظامی و نابودی تمامی پایگاه ها و موشک های نیروهای مقاومت موفق نشده است. هنوز تمامی بخش جنوبی اسرائیل تا مرکز آن تل آویو زیر اصابت موشک های مقاومت قرار دارد. اگر چه لحظه به لحظه برکشته و مجروحان فلسطینیان غزه افزوده می شود و تا اینجای جنگ بنابر آمارها بیش از 800 نفر کشته و 5000 نفر زخمی و مجروح داشته است.



***
انتخاب رییس جمهوری جدید؛ چشم اندازی نوید بخش در عراق

انتخاب «فواد معصوم» سیاستمدار کرد و از یاران «جلال طالبانی» رییس جمهوری پیشین عراق، که گفته می شود هم با شیعیان و هم با سنی ها روابط خوبی دارد به سمت ریاست جمهوری، در شرایط بحران زده ی عراق، به اعتقاد بسیاری نکته ی مثبتی برای آینده ی این کشور به شمار می آید.

«چشم انداز های نویدبخش در عراق» عنوان یادداشت ستون حرف اول روزنامه ی «شرق» به قلم «احسان هوشمند» پژوهشگر مسایل قومی است.

در این یادداشت آمده است: با وجود نگرانی های اولیه از توافق نکردن کردها به ویژه اتحادیه میهنی بر سر معرفی نامزد ریاست جمهوری، بالاخره روز گذشته بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق توافقی حاصل شد و کردهای عراق با معرفی آقای فواد معصوم -عضو برجسته اتحادیه میهنی کردستان عراق- به عنوان نامزد ریاست جمهوری، زمینه اجماع ملی بر سر این پست را فراهم کردند و روز گذشته اکثریت پارلمان عراق با آرای خود آقای فواد معصوم را برای ریاست جمهوری عراق برگزیدند؛ انتخابی که می تواند نویدبخش روزهای بهتر برای عراق باشد.

روزنامه ی ایران هم در گزارشی انتخاب فواد معصوم در مقام رییس جمهوری عراق را نشانه ی گشایش سیاسی در این کشور دانست.

یادداشت روزنامه ی «فرهیختگان» با عنوان «رئیس جمهور جدید عراق و بحران داعش» به نوشته ی «سیامک کاکایی» کارشناس مسایل عراق هم به موضوع انتخاب رییس جمهوری جدید در عراق و چالش های پیش روی او اختصاص داشت.

در این یادداشت آمده است: انتخاب آقای فواد معصوم به عنوان رئیس جمهور جدید عراق گامی موثر در پیشبرد روند سیاسی عراق در شرایط مواجهه با بحران است... با توجه به اینکه این روزها با عرف مذکور فضای عراق در حال تغییر است و دولت جدید عراق در حال شکل گیری است قطعا اولویت اصلی دولت مقابله با داعش و ناامنی ها خواهد بود. این دولت برای ایجاد ثبات و امنیت تلاش بسیار خواهد کرد به گونه ای که گروه ها، خود از کشمکش های بی حاصل عبور کنند و به یک اجماع سیاسی دست یابند.



***
نگاهی به موضوع هسته یی

با پایان یافتن مدت 6 ماهه ی در نظر گرفته شده در توافق ژنو میان ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به چارچوبی مشترک و تدوین توافق نامه ی نهایی، زمان گفت و گوها میان ایران و گروه شش کشور به مدت 4 ماه دیگر تمدید شد و قرار است این گفت و گوها به طور جدی از شهریور ماه سال جاری آغاز شود.

افت و خیزها در گفت و گوهای هسته یی میان ایران و کشورهای 1+5 دستمایه ی یادداشت های برخی روزنامه های امروز قرار گرفت.

روزنامه ی «مردم سالاری» در یادداشتی با عنوان «مذاکرات هسته ای، ما و دشمن» ادامه دار شدن گفت و گوهای هسته یی ایران را ناشی از چانه زنی با دشمن دانست و نوشت: اکنون بیش از ده سال است که از آغاز این بحران می گذرد. در این مدت 4 دولت عوض شده اند. 4 تیم مذاکره کننده تغییر کرده اند و حداقل سه بار سیاست، سمت گیری و گونه بازی ایران تغییر کرده است. اما چرا پس از این همه تغییرات، هنوز این مذاکرات در فضایی از اما و اگر و ابهام و تردید در حال انجام است؟ علت تا این حد به درازا کشیدن بحران و بیم و امید کنونی را باید در این دید که ما با دشمن در حال مذاکره هستیم. در این نکته طنزی تلخ نهفته است. زیرا با دشمن مذاکره کردن بی معناست مگر در موضوع صلح یا آتش بس. دشمن از جنس جنگ و نابودی است.

سرمقاله ی روزنامه ی آرمان با عنوان «تدارکات برای یک ماه دیگر» به قلم «داوود هرمیداس باوند» استاد دانشگاه نیز به گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 اختصاص داشت.

به نوشته ی باوند آن گونه که پیش تر اعلام شد، مذاکرات ایران و 1+5 شهریورماه امسال به صورت جدی از سوی مذاکره کنندگان ارشد پی گرفته می شود. به یک معنا می توان گفت، مذاکره کنندگان کشورمان از یکسو به دنبال عادی شدن پرونده هسته ای ایران هستند و از سوی دیگر در تلاشند تا از میزان تحریم ها بکاهند. مذاکره کنندگان غربی نیز تلاش دارند از غیرنظامی بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کنند. بنابراین از هم اکنون که مردادماه است، مقامات ایران و 1+5 تدارک شهریورماه را برای گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه می بینند؛ یعنی ما در آینده شاهد بازار داغ گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه حول پرونده هسته ای ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل هستیم.

«شبکه های اجتماعی در مذاکرات هسته ای» نیز عنوان یادداشتی در روزنامه ی ابتکار است که در آن آمده است: مذاکرات ایران و5+1 در سحرگاه روز شنبه 28 تیرماه در سردابه قلعه کوبرگ وین برای چهار ماه دیگر تمدید شد.تمدیدی که دلیل اصلی آن را می توان پیشرفت در مذاکرات دانست که باعث ترغیب مذاکره کنندگان شده است.

این یادداشت با یادآوری استفاده ی مذاکره کنندگان هسته یی ایران و غرب از تکنولوژی های روز ارتباطی برای مخابره ی اخبار گفت و گوها بر اهمیت این تکنولوژی ها تاکید کرد و نوشت: موضوعی که در این مذاکرات بسیار به چشم می آمد استفاده از تکنولوژی های روز ارتباطی در بین مذاکره کننده گان و خبرنگاران بود. نرم افزار موبایلی وایبر در بین خبرنگاران و مذاکره کنندگان ایرانی بیشترین استفاده را داشت. خبرنگاران رسانه های ایرانی حاضر در وین نیز برای هماهنگی بیشتر و اطلاع رسانی صحیح تر همه در گروهی بنام وین شش که توسط اداره دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ایران تشکیل شده بود عضو بودند. برای نمایندگان رسانه های داخلی حاضر در وین، عضویت در این گروه واجد مزایای بسیاری بود و باعث شد خبرنگاران ایرانی خیلی زودتر از همتایان خود در دیگر رسانه ها به اخبار جدید دست یابند که همین موضوع در سرعت انتشار اخبار مذاکرات ایران و 5+1آنها را یک سر و گردن بالاتر از رسانه های معتبر جهان قرار داده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی