سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا



پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی با درک عمیق از مشکلاتی که بر اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می یابد، طی فرمانی موضوع تشکیل بسیج سوادآموزی را صادر نمودند. در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی سوادان کشور تشکیل شد. حضرت امام(ره) به منظور تقویت برنامه های سوادآموزی نماینده ای از طرف خود در این سازمان منصوب نمود.




در سال 1363 دولت با هدف تقویت و توسعه برنامه های مبارزه با بی سوادی در کشور، اساسنامه سازمان را به تصویب مجلس رساند که در آن وظیفه اصلی نهضت، آموزش بزرگ سالان در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بی سوادان و کم سوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بی سواد کشور تعیین شد.

دست آوردها

1. کاهش قدرمطلق تعداد بی سوادان از 2/14 میلیون نفر(5/52 درصد از جمعیت 6 سال به بالا) در سال 1355 هجری شمسی به 8/9 میلیون نفر (4/15 درصد از جمعیت 6 سال به بالا) در سال 1385.

2. کاهش اختلاف درصد باسوادی زنان و مردان از 5/23 درصد سال 55 به 8 درصد در سال 1385، در این خصوص شایان ذکر است که از مجموع شرکت کنندگان در فعالیت های سوادآموزی در فاصله سال های 1379 لغایت 1385 به میزان 6/83 درصد را زنان تشکیل داده اند.

3. کاهش اختلاف درصد باسوادی در مناطق شهری و روستایی از 35 درصد سال 1355 به حدود13 درصد در سال 1385.

عوامل مؤثر در سوادآموزی در ایران

چند عامل در سوادآموزی ایرانیان پس از انقلاب تأثیر بسزایی داشته است: «حمایت بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری؛ حمایت دولت به نحوی که همه هزینه های سوادآموزی در ایران از طریق دولت تأمین می شود؛ پایگاه مردمی نهضت سوادآموزی ؛ وجود عزم و اراده ملی.

در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه توسعه ملی و سند آموزش برای همه با انتخاب دانایی به عنوان مبنای اصلی پیشرفت جامعه، جایگاه ویژه ای به امر آموزش و پرورش اختصاص یافته است. بر اساس قانون اساسی چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه و چارچوب عمل داکار سند ملی آموزش برای همه تدوین شده است که یکی از اهداف آن افزایش میزان باسوادی در جمعیت گروه سنی 15 سال به بالاتر و 24 ـ 15 ساله و ارتقا کیفیت آموزشی مورد توجه بوده و به عنوان یکی از اولویت های نظام آموزشی کشور در نظر گرفته شده است. در همین زمینه جهت گیری های اساسی توسعه سوادآموزی کشور به شرح ذیل تدوین شده است:

با سوادآموزی کامل کلیه گروه های سنی و با اولویت گروه های سنی فعال جامعه، ارتقای سطح دانش و تحصیل سوادآموختگان به بخش غیردولتی و خصوصی، گسترش فعالیت های سوادآموزی به آموزش چند رسانه ای نیمه حضوری و غیرحضوری و بهبود و اصلاح نظام آموزشی سوادآموزی.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی