سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال 1358 با فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و فصل جدیدی در تاریخ سوادآموزی ایران گشود به طوری که این سازمان پس از گذشت 33 سال بیش از 33 میلیون نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار داده است.

به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امر آموزش عمومی و سواد آموزی بزرگسالان توسط سازمان های متعدد اعم از تعلیمات اکابر، آموزش سالمندان و آموزش بزرگسالان، کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی و سازمان جهاد ملی سوادآموزی با عناوین مختلف از سال 1315 دنبال شد که وجه مشترک همه آنها استفاده از اوقات فراغت مدارس روزانه در عصرها با هدف آموزش سوادآموزی بود.



در این سال ها همچنین از نیروهای متعدد مانند سپاه دانش و معلمان مدارس روزانه برای آموزش بیسوادان بهره گیری شد.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره)و در هفتم دی ماه1358  سازمان نهضت سوادآموزی به علت شکست و ضعف سازمان های سوادآموزی قبلی و برنامه هایی که توسط آنها اجرا شده بود و از توفیق ناچیزی برخوردار بودند، تاسیس شد.

نهضت سواد آموزی بعد از تاسیس با حضور حجت الاسلام والمسلمین ˈمحسن قرائتیˈ آغاز به کار کرد و طی سال ها پس از تشکیل سازمان از ساختارهای تشکیلاتی مختلفی استفاده کرد که تمام این ساختارها بر مبنای توزیع وظایف و مسوولیت ها طراحی شد.

در فاصله زمانی صدور فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تا انتخاب نماینده خود در سازمان(سال1361)، حرکت سوادآموزی و مبارزه با بیسوادی توسط دستگاههای ذیربط از جمله آموزش و پرورش، جهادسازندگی، جامعه روحانیت، جهاد دانشگاهی و نهضت سواد آموزی به صورت شورایی اداره می شد.

با توجه به فضای انقلابی جامعه، با همکاری تمام نهادهای مردمی اعم از مساجد، کمیته های انقلاب، بسیج مستضعفین، کانونهای فرهنگی، انجمنهای اسلامی، نیروهای مسلح، کارخانجات، کارگاهها و اصناف به صورت خودجوش و گسترده اقدام به آموزش بیسوادان با همکاری آموزش و پرورش برای آموزش و تشکیل کلاس های سوادآموزی در تمام فضاهایی که امکان تشکیل کلاس در آنها وجود داشت، کردند.

براساس این گزارش با گذشت 33 سال از تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی، میلیون ها نفر تحت آموزش سوادآموزی قرار گرفتند که این امر سبب برابر شدن تعداد بیسوادان در شهر و روستا و ایجاد تعادل میان مردان و زنان بیسواد شد.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان آنکه تا پایان برنامه پنجم توسعه مرز بیسوادی کشور باید به صفر برسد، ابراز امیدواری کرد که ظرف دو سال آینده روند سواد آموزی شتاب جدی تری به خود بگیرد.

ˈ
علی باقرزادهˈبا بیان آنکه طی 33 سال گذشته بیش از 35 میلیون نفر تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته اند، گفت: از این تعداد 11 میلیون نفر دوره مقدماتی(اول ابتدایی)را گذرانده اند و هفت میلیون نفر نیز وارد دوره تکمیلی پایان سوم ابتدایی شده اند و حدود سه میلیون نفر دوره پایانی(چهارم ابتدایی)را گذرانده اند.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون نفر نیز تاکنون موفق به اخذ مدرک پنجم ابتدایی شده اند، اظهار داشت: این در حالی است که حدود پنج میلیون نفر از افراد لازم التعلیم با هدف انسداد مبادی بیسوادی تحت سوادآموزی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: براساس سرشماری سال 1390 نیز حدود دو میلیون و 700هزار نفر در رده های سنی 10 تا 49 سال در کشور به عنوان بیسواد معرفی شده اند که با پایش های بعدی مشخص شد حدود 500 هزار نفر از آنها باسواد شده اند.

باقرزاده شمار افراد باسواد گروه سنی 19 - 10 سال کشور را بیش از 98 درصد در سال 90 برآورد کرد و گفت: کلاس های تشکیل شده نهضت در نیمه اول سال 91 به 10 هزار و 412 کلاس رسیده است.

وی افزود: تعداد آموزشیاران در نیمه اول سال 91، معادل 15 هزار و 720 نفر بودند که هشت هزار و 997 نفر آنها دارای مدرک لیسانس هستند.

وی به تعداد فراگیران پس از سوادآموزی در سال 1387 که معادل 120 هزار و 30 نفر بود، اشاره کرد و گفت: این تعداد در نیمه اول سال 91 به 138 هزار و 275 فراگیر ارتقا یافت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تعداد سوادآموزان در مرحله سوادآموزی را 61 هزار و 582 نفر و جمع سوادآموزان تحت پوشش شهری در نیمه اول سال گذشته را 82 هزار و 575 نفر ذکر کرد و گفت: در نیمه اول سال جاری 86 هزار و 172 نفر سوادآموز روستایی تحت پوشش قرار گرفته اند.

باقرزاده شمار سوادآموزان زن در نیمه اول سال 91 را معادل 128 هزار و 732 نفر اعلام کرد و افزود: این رقم برای مردان معادل 40 هزار و 15 نفر است.

وی با بیان آنکه کاهش اختلاف درصد باسوادی بین دو جامعه شهری و روستایی در گروه سنی 29 - 10 ساله به 9/2 درصد رسیده، افزود: درصد باسوادی در این گروه سنی در سال 90به حدود 97 درصد ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: براساس آخرین آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار در سال گذشته، 9 میلیون و 719 هزار نفر خود را بیسواد معرفی کرده اند که از این تعداد سه میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار داشته اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس بیش از 9 میلیون بیسوادی که طبق آمار جمع آوری شده وجود دارند 62 درصد بیش از 50 سال، 38 درصد در گروه سنی شش تا 49 سال، 25 درصد در گروه سنی 30 تا 49، 12 درصد در گروه سنی شش تا 29 سال، پنج درصد گروه سنی شش تا 19 سال و دو درصد در گروه سنی شش تا 9 سال قرار داشته اند.

باقرزاده تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب 50 درصد جمعیت کشور بیسواد بودند بطوری که از هر دو نفر یک نفر بیسواد تلقی می شد در حالی که هم اکنون در تهران تنها بیش از یکهزار بیسواد در گروه سنی 100 تا 49 سال وجود دارد.

وی اضافه کرد: با تلاش های ویژه مرکز آمار ایران، سازمان نهضت سوادآموزی توانست فهرستی از بیسوادان را مشخص کند و آن را دراختیار معاونان نهضت سوادآموزی ادارات کل آموزش وپرورش استانهای کشور قرار دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: بالغ بر 40 هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی در سال 91-90 با مصوبه مجلس شورای اسلامی تعیین وضعیت و جذب آموزش و پرورش شدند.

باقرزاده ادامه داد: هم اکنون آموزشیار نهضت سوادآموزی که تکلیف استخدامی آنها روشن نشده باشد، در این سازمان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: چنانچه افرادی در این سازمان تعیین تکلیف استخدامی نشده باشند، تعداد شان کم است به گونه ای که در هر استان ممکن است دو یا سه نفر تعیین تکلیف نشده باشند که این به معنای آن است که این افراد شرایط استخدام را نداشته اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت دهم در این وزارتخانه مصوبه ای مبنی بر آموزش سواد آموزی تا ششم ابتدایی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید در حالی که پیش از این سوادآموزان تا پایه چهارم ابتدایی تحت آموزش قرار می گرفتند.

باقرزاده افزود: هم اکنون سطح سوادآموزی سوادآموزان تا پایان دوره ابتدایی ارتقا یافت هرچند که آموزش سوادآموزان تا پایه ششم ابتدایی با ساختار خاصی انجام می شود.

وی اضافه کرد: دولت به منظور جلوگیری از بازگشت بیسوادی، اعلام کرده سوادآموزان باید 200 ساعت تحت آموزش قرار گیرند تا اندوخته های خود را فراموش نکنند.

وی ادامه داد: این آموزش به صورت مکمل و در قالب متنوع و متفاوت ویژه افراد سوادآموز که مدرک خود را دریافت کرده اند، انجام می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه سوادآموزی، آموزش بزرگسالان است به این شکل که آن دسته از افراد بزرگسالی که می خواهند بیش از پایه ابتدایی، آموزش ببینند و از سوی دیگر شاغل هستند، بتوانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال گذشته 53 درصد آموزش سوادآموزی توسط بخش غیردولتی و مردم انجام شد.

باقرزاده با اشاره به سیاست برون سپاری سوادآموزی و استفاده از امکانات بخش خصوصی، افزود: نهضت سوادآموزی به هر یک از افرادی که یکی از بیسوادان زیر 50 سال ثبت شده در مرکز آمار را آموزش دهد، حق الزحمه پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: براساس این سیاست، آموزش دهندگان در آموزشˈفرد به فردˈبه سوادآموزان حدود 400 هزار تومان دستمزد دریافت می کنند که سال گذشته با مشارکت بخش مردمی از بین 636 هزار آموزش دیده، 53 درصد آن ها توسط بخش مردمی تحت آموزش قرار گرفتند.

به گفته وی، در سال تحصیلی 89 - 88 هفت تا هشت درصد فعالیت ها در بخش سوادآموزی با مشارکت مردم و موسسات انجام شد.

باقرزاده اضافه کرد: در سال 90 نیز با اجرای سیاست برون سپاری فعالیت های نهضت سواد آموزی و استخدام برخی از آموزشیان، 39 درصد برنامه های آموزشی سوادآموزان توسط بخش مردمی و غیردولتی انجام شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در سال جاری نیز از ظرفیت کامل معلمان رسمی و پیمانی در این زمینه در قالب هزینه تمام شده، استفاده خواهد شد.

باقرزاده ادامه داد: امسال تمام فعالیت های نهضت سوادآموزی با مشارکت بخش مردمی و غیردولتی انجام می شود و برای تحقق این امر موافقت نامه ها و تفاهمنامه های خوبی با حوزه علمیه قم، بسیج، کمیته امداد و مرکز نهاد زنان ریاست جمهوری امضا شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیران مدارس نقش مهمی در سوادآموزی والدین محصلان دارند، افزود: در بررسی های صورت گرفته، بیش از 52 درصد بیسوادان کشور دارای یک دانش آموز در مدرسه هستند، بنابراین در صورتی که مدیران مدارس و دانش آموزان در سوادآموزی والدین خود همت گمارند، موفقیت های چشمگیری در زمینه سوادآموزی به دست خواهد آمد.

وی درباره ارتباط بین بزهکاری و بیسوادی گفت: تحصیلات 80 درصد از مجرمان زیر دیپلم و 13 درصد آنان نیز بیسواد مطلق هستند، ضمن آنکه آمارها نشان می دهد بین تحصیل و بزهکاری رابطه مستقیمی وجود دارد، چرا که اگر فردی دارای تحصیلات بسیار پایین باشد، احتمال بزهکاری وی بیشتر می شود.

باقرزاده اظهار داشت: براساس مشاهدات ما از یکی از زندان های کشور، حدود 75 درصد از افرادی که دارای حکم اعدام یا قصاص بودند، دارای مدرک تحصیلی پایین تر از پنجم ابتدایی یا بی سواد مطلق بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که دارای جرایم اقتصادی بودند، علاوه بر تسلط به زبان های فارسی و انگلیسی، مشغول آموزش در زبان دیگر نیز بودند و این نشان دهنده آن است که میزان باسوادی و بی سوادی افراد در نوع جرایم آنان تاثیرگذار است.

براساس این گزارش در مردادماه سال گذشته تفاهم نامه همکاری برای ریشه کنی بیسوادی ، شتاب بخشیدن به روند به صفر رساندن بیسوادی در گروه سنی 49 - 10 و ایجاد فرصت استمرار و پایداری آموخته های نوسوادان از طریق اجرای برنامه های تحکیم سواد بین رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و رئیس شورای عالی استان ها امضا شد.

در این تفاهم نامه استفاده از نظرات مشورتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در برنامه ریزی، تعیین اولویت های نهضت سوادآموزی شهرستان ها، تامین کتاب های درسی مورد نیاز سوادآموزان، برگزاری امتحان پایان دوره و صدور کارنامه برای قبول شدگان از تعهدات نهضت سواد آموزی عنوان شده است.

همچنین تامین و پرداخت اعتبار مورد نیاز آموزش بیسوادان شرکت کننده در دوره سواد آموزی براساس سرانه سوادآموزی و همکاری در آشناسازی مخاطبان با حقوق و رفتار شهروندی از تعهدات دیگر نهضت سوادی آموزی است.

استفاده از ظرفیت های قانونی شوراهای اسلامی در تصویب مقررات مورد نیاز توسعه سوادآموزی در چارچوب اختیارات شوراها، همکاری شوراهای اسلامی در استفاده از ظرفیت های موجود در شهرداری و دهیاریهای از جمله فرهنگسراها، سراهای محله و مراکز فرهنگی هنری از تعهدات شورای عالی استان ها عنوان شده است.

مدت اعتبار این تفاهم نامه که در هشت ماده مبادله شد، دو سال است و در صورت توافق دو طرف، قابل تمدید خواهد بود


منبع: راسخون


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی