سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

savadamooz سواد آموز سوادآموز

سوادآموز سواد آموز نهضت سوادآموزی سوادآموزی

سواد آموز سوادآموز نهضت سوادآموزی سواد آموزی


.
.
.
.
.
.
جستجو
-->
نویسندگان
امروز

تاریخ ابزار

وضعیت آب و هوا


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بین نرخ مرگ و میر کودکان با سواد والدین ارتباط مستقیم وجود دارد.

علی باقر زاده صبح امروز در اجلاس روسای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: گرانبهاترین وجه بیت المال در آموزش و پرورش وقت و زمان ماست. عمده منابع ما صرف نیروی انسانی می شود که کاربرد نیروی انسانی همان زمانی است که در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اظهار کرد: اولویت های آموزش و پرورش به سیاست های نظام و بیانات مقام معظم رهبری است. بی سوادی مساله آموزشی صرف نیست و فرهنگ، اقتصاد، قوانین و مقرارت اجتماعی، امنیت و کیفیت آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.



توسعه نیروی انسانی مهم تر از توسعه پایدار

باقرزاده عنوان کرد: بین نرخ مرگ و میر کودکان با سواد والدین ارتباط مستقیم وجود دارد. همه بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از تعدادی بی سواد ضرر می بیند.

وی ادامه داد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور باید توسعه یافته باشد و یکی از ارکان توسعه، توسعه پایدار است که از توسعه پایدار مهم تر توسعه نیروی انسانی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: میزان تحصیلات شهروندان، میزان امید به تحصیل و میانگین سال های تحصیل سه شاخص توسعه انسانی هستند که طبق این شاخص ها میانگین سال تحصیل افراد بالای 25 سال کشور سه و هفت دهم و میانگین طول عمر شهروندان کشور 73 سال است که نسبت به چند سال گذشته که 71 بود نشان از یک پیشرفت خوب دارد.

میانگین سنی ایرانیان بالاتر از میانگین جهانی

باقرزاده ادامه داد: در زمینه میانگین سنی شهروندان دو و سه دهم سال از میانگین جهانی بیشتر هستیم یعنی بهداشت و درمان و تغذیه خوب است که سبب طول عمر زیاد می شود.

 
وی بیان کرد: شاخص خرید یعنی میانگین سرانه هر ایرانی از تولید ناخالص ملی 17 هزار و 164 دلار است در حالی که میانگین جهانی آن 9 هزار و 800 دلار است.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: میانگین تحصیل ما پایین تر از حد جهانی است برای همین شاخص توسعه انسانی به صورت مطلوب انجام نشده است.

 
781میلیون بی سواد در جهان

باقرزاده با بیان اینکه در حال حاضر در بخش آموزش عقب هستیم، تصریح کرد: معیار بی سوادی در دنیا یکسان است و هرکس که خواندن و نوشتن بلد نباشد بی سواد به حساب می آید و قطعا بدون سواد خواندن و نوشتن ابعاد دیگر سواد اتفاق نمی افتد. امسال از سوی یونسکو تعداد 781 میلیون بی سواد در جهان اعلام شده است.

وی گفت: استان خوزستان برای ما دارای اهمیتی خاص است زیرا به آنها مدیون هستیم. خیلی از آمارهای بی سوادی موجود در این استان به خاطر شرایط سختی بود که پشت سر گذاشته است. جنگ و شروع زندگی دوباره از صفر برای مردم این استان از جمله این شرایط سخت بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور عنوان کرد: با وضعیت نگران کننده ای در ارتباط با آموزش بزرگسالان مواجه هستیم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری لازمه تحول ریشه کن کردن بی سوادی است.

108هزار اولیا بی سواد در خوزستان

باقرزاده در خصوص آموزش بزرگسالان از منظر عدالت اظهار کرد: امروز خیلی از کشورهای توسعه یافته به بازآموزی بزرگسالانشان توجه می کنند و بر از بین رفتن فاصله طبقاتی بین مردم تاکید می کنند و این تنها منحصر به از بین بردن فاصله آموزشی است تا با تولید توانایی های جدید در اقتصاد نقش داشته باشند بنابراین ماموریت نظام آموزشی جدید برداشتن این فاصله ها بود که در برخی از کشورها این فاصله ها نگه داشته شده و در برخی دیگر حتی تقویت هم شده است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله سواد آموزی در عدالت آموزشی گفت:‌ در حال حاضر سرانه دانشجوی دکتری سالانه 150میلیون تومان، سرانه دانش آموزان لازم التعلیم یک میلیون و 850 هزار تومان و سرانه افراد بی سواد صفر تومان بوده که این اصلا عادلانه نیست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اذعان کرد: مسئله امروز خوزستان این است که حداقل در حوزه مسئولیت آموزش و پرورش این استان 108 هزار نفر اولیا دانش آموز بی سواد وجود دارد. حدود 12 درصد از دانش آموزان خوزستانی یک یا دو عضو بی سواد در خانواده خود دارند. بنابراین با توجه به این آمار بی سوادی اولویت اصلی وزیر با سواد کردن اولیا دانش آموزان است.

عملکرد خوب خوزستان در رفع بی سوادی

باقر زاده یادآور شد: مشخصات کامل اولیا بی سواد را به تفکیک مدارس به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ارائه دادیم. از فروردین ماه سال جاری تا کنون 27 استان و حدود 200 مدرسه را مورد بازدید قرار دادیم و مشخص شد که کل اطلاعات ارائه شده وزارت در ارتباط با اولیا بی سواد صحت داشتند.

وی تأکید کرد:‌ طرح با سواد کردن اولیا دانش آموزان قابل اجرا بوده و مدیران مدارس می توانند حداقل 50 درصد اولیا بی سواد موجود در مدرسه خود را با سواد کنند. همچنین منابع مالی این طرح موجود بوده بنابراین از آن به خوبی پشتیبانی می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به پالایش 42 هزار اولیا بی سواد خوزستان برای ورود به طرح رفع بی سوادی گفت: روسای آموزش و پرورش شهرستان ها اگر هر روز با یکی از مدیران مدارس تماس بگیرند و نحوه اجرای طرح را بررسی کنند قطعا روند اجرای طرح به خوبی پیش می رود هر چند که تا کنون این استان عملکرد خوبی در رفع بی سوادی داشته است. همه باید به این نکته توجه داشته باشند سوادآموزی با آموزش عادی بسیار متفاوت بوده و جذب بزرگسالان برای آموزش بسیار سخت تر از دانش آموزان است.

باقر زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته سه هزار نفر در آمار کودکانی که در سن تعلیم و تربیت ولی خارج از مدرسه بودند قرار گرفتند. 375 هزار نفر دانش آموز ترک تحصیلی در سال گذشته شناسایی و جذب شد.

وی در پایان گفت: امتحانات سوادآموزی در حال حاضر در تمام کشور با سلامت کامل برگزار نمی شود که برای حل این مسئله سیستم امتحانات خاصی را تعریف کرده ایم.

* تاثیر منفی بی سوادی در بهداشت و کسب مهارت های اجتماعی


مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پدیده بی سوادی تاثیر منفی و مخربی در نظام آموزشی، بهداشت و کسب مهارت های اجتماعی دارد.

محمد تقی زاده صبح امروز در اجلاس روسای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: بحث سوادآموزی اولین اولویت برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان است که در این راستا طی جلسات مختلف صحبت های فراوانی با روسای ادارات آموزش و پرورش داشته ایم. سوادآموزی فراتر از یک مسئله آموزشی یا یک پدیده آموزشی در نظام آموزشی ماست.

وی افزود: سوادآموزی یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و ملی است و هر تلاشی در این زمینه صورت بگیرد در واقع تلاشی برای ترمیم آسیب های اجتماعی آن است. آسیبی که به شکل تک عاملی نمی توان عوامل پیدایش آن را پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: رفع بی سوادی صرفا در قالب اداری ما نمی گنجد بلکه اولین اقدامی که باید در این راه صورت بگیرد این است که ذهن جامعه درگیر این موضوع فرهنگی، اجتماعی و ملی شود.

تقی زاده با بیان اینکه رفع بی سوادی یک همت عمومی ویژه و ملی می طلبد گفت: عوامل جغرافیایی، اقلیمی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی از علل به وجود آمدن پدیده بی سوادی هستند. اگر همه علت های بی سوادی را کنار بگذاریم اینکه در طول تاریخ جامعه معاصر ما، آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول جامعه های ایرانی ما نبوده خودش علت بزرگی است.

وی عنوان کرد: یک سوم جامعه بی سوادان خوزستان والدین دانش آموزان هستند و تا زمانی که نتوانیم مشکلات را در این زمینه حل کنیم به خوبی نمی توانیم فرآیند تعلیم و تربیت را از مدرسه، جامعه و خانواده به خوبی دنبال کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: پدیده بی سوادی تاثیر منفی و مخربی در نظام آموزشی، بهداشت و کسب مهارت های اجتماعی دارد. متاسفانه بی سوادی وضعیت نگران کننده ای را برای خوزستان به وجود آورده است به گونه ای که بیش از 15 درصد جمعیت استان بی سواد مطلق هستند. همچنین نزدیک به 50 درصد از جمعیت استان تحصیلات پایین تر از سوم راهنمایی دارند.

 

منبع: خوز نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی