نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید
بر نقش معلمان به مناسبت رونمایی از گزارش جهانی آموزش برای همه امروز در دانشگاه
فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نشست تخصصی «ارتقای
کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان که بدون حضور وزیر آموزش و پرورش
برگزار شد، علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در
مورد وضعیت سواد و آمار باسوادان در کشور توضیحاتی داد.
او گفت: طبق نتایج سرشماری سال 90 واقعیتهای تلخی به
دست آمد به گونهای که در گروه سنی بالای 6 سال 9 میلیون و 719 هزار بیسواد در
کشور ثبت شد که این رقم معادل 14.5 درصد جمعیت این گروه سنی است.
او ادامه داد: همچنین 50 درصد جمعیت بالای 50 درصد
کشور خود را محروم از سواد اعلام کردند. در گروه سنی 10 تا 49 سال 3 میلیون و 456
هزار نفر خود را بیسواد اعلام کردن دکه این معادل 6.8 درصد جمعیت این گروه سنی
است.
باقرزاده با اشاره به اینکه در گروه سنی 6تا9 سال
درصد باسوادی 92 درصد است، گفت: 236 هزار نفر در این گروه سنی بیسواد هستند و سه
درصد از آنها وضعیت سوادشان روشن نیست.
او گفت: چنین آماری برای کشور نگران کننده است. البته
در گروه سنی 15تا24 سال وضعیت خوبی داریم اما در
سایر گروههای سنی شرایط خوبی به لحاظ باسوادی نداریم.
او ادامه داد: هم اکنون در کشور 40 میلیون بزرگسال
باسواد غیرمحصل داریم ،همچنین سهم افرادی که به تحصیلات پایان متوسطه رسیدهاند کم
است یعنی 11 میلیون نفر در کشور کم سواد هستند که مدرک آنها معادل مدرک ابتدایی
است و 9 میلیون نفر در سطح راهنمایی درس خواندهاند.
باقرزاده گفت: بسیاری از باسوادان غیرمحصل کشور تا
دوره راهنمایی تحصیل کردهاند و میانگین سالهای تحصیل براساس آمار سرشماری سال 90
معادل 7.5 سال بود که باید 12 سال باشد.
مهمترین اظهارات شرکت کنندگان در این جلسه در جدول
زیر آمده است:
نام
|
مسئولیت
|
شرح اظهار نظر
|
محمود مهرمحمدی
|
سرپرست دانشگاه فرهنگیان
|
- با تأسیس شبکه جهانی تربیت معلم
و ایجاد پیوند بین ۱۵ کرسی تربیت معلم در جهان گام نخست برای تبادل دانش
برداریم، در صورت قبول تقاضا، دانشگاه فرهنگیان شانزدهمین کرسی یونسکو در حوزه
تربیت معلم را ایجاد خواهد کرد.این نشست آخرین گزارش پایش جهانی در سال
2014-2013 است و کمیسیون ملی یونسکو زمینه این نشست را در دانشگاه فرهنگیان
ایجاد کرده است.
- کشورمان توفیقات زیادی در حوزه 6 گانه آموزش برای همه داشته است و
این مورد تائید مدیرکل یونسکو قرار داشته که در دیدار شب گذشته خانم ایرینا
وکووا مدیرکل یونسکو با وزیر آموزش و پرورش این توفیقات مورد تاکید وی قرار گرفت.
- آموزش برای همه باید در دهه 2015 میلادی کماکان در کانون مراجع جهانی
و یونسکو قرار گیرد، دلیل این موضوع این است که در ایران و سایر کشورها در اهداف
6 گانه بخصوص در حوزه سوادآموزی این مبحث موضوعیت دارد.
- آنچه در ایران موضوعیت دارد کیفیت معلم و تربیت آن است و پروژههایی
با همین چشم انداز تاسیس شده و البته در آغاز راه است و مسئله تربیت معلمان در
سطح جهانی نیازمند توجه ویژه است.
- یونسکو نقش خود را در تربیت معلم ایفا نکرده و این مورد توجه مدیرکل
یونسکو قرار گرفت و باید با تاسیس شبکه جهانی تربیت معلم و ایجاد پیوند بین 15
کرسی تربیت معلم در جهان، گام نخست را برای تبادل دانش برداریم.
- تأسیس شبکه جهانی تربیت معلم با استفاده از ۱۵
کرسی فعال تربیت معلم را پیشنهاد کردهایم؛ همچنین تقاضای تأسیس کرسی
شانزدهم یونسکو در ایران را ارائه کردهایم.
- دانشگاه فرهنگیان برای دستیابی به معلم تراز در جمهوری اسلامی ایران
تأسیس شده است اما این پروژه هنوز ناتمام بوده و در آغاز راه قرار داریم.
- مسئله تربیت معلم در سطح جهان نیز نیازمند توجه ویژه است، یونسکو نقش
رهبری جهانی خود را در زمینه تربیت معلم به خوبی اجرا نکرده است.
- 2 پیشنهاد را به مدیرکل یونسکو ارائه کردهام، پیشنهاد نخستم بنده این
بود که در گام اول با استفاده از 15 کرسی فعال تربیت معلم نسبت به تأسیس شبکه
جهانی تربیت معلم اقدام شود. همچنین دانشگاه فرهنگیان تقاضای
ایجاد کرسی شانزدهم یونسکو در حوزه تربیت معلم را ارائه کرده است که در صورت
موافقت آن را تأسیس خواهیم کرد.پیشنهاد دوم بنده این بود که در مرحله بعدی شبکه
تربیت معلم به یک نهاد تخصصی تبدیل شود که این موضوع میتواند کمک بسیاری به
مدیریت بهتر دانش در حوزه تربیت معلم باشد.
|
علی باقرزاده
|
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت
سوادآموزی
|
- آموزش با کیفیت یکی از آرمانهای
جهانی است و سرمایهگذاری در این خصوص در حال افزایش است. بیسوادی که امروز یکی
از معضلات جهانی است نتیجه عدم دسترسی کودکان به مدرسه بوده و هر ساله عده زیادی
از آنها از تحصیل باز میمانند.
- آنچه از سابقه آموزشی در کشور وجود دارد این است که از سال 1335 تا
سال 55 در کشور سه مرحله سرشماری انجام شده است که درصد باسوادی مردم در سال
1355، 15 درصد و این عدد در سال 57، 47 درصد است.
- امام(ره) پیامی مبنی بر آموزش برای همگان صادر کرد و جلوتر از بحث
بهداشت و مسکن، بحث آموزش را مطرح کردند که سه نکته در آن وجود داشت و شامل این
بود که تمام منابع در این راه استفاده شده، زمینه استقلال فرهنگی شود و هر شهروند
ایرانی باید یا در مقام یادگیری و یا یاد دادن باشد.
- تلاشهای زیادی در خصوص سوادآموزی انجام گرفته است، میزان باسوادی
از 47 درصد و گروه سنی بالای 6 سال به حدود 85 درصد در سال 90 افزایش پیدا کرد و
در گروه سنی زیر 50 سال نیز از 37 درصد به 97 درصد رسید و اختلاف باسوادی در
مناطق شهری و روستایی از 40 درصد به کمتر 8.8 درصد رسید که این اختلاف در زنان و
مردان از 37 درصد به 3.5 درصد در سال 90 کاهش پیدا کرده است.
- این سازمان 700 هزار اتباع خارجی را آموزش داده است و بر اساس نتایج
سرشماری در سال 90 در گروه سنی بالای 6 سال، 9 میلیون و 719 واقعه بیسوادی ثبت
شده است و 50 درصد جمعیت بالای 50 سال کشور محروم از سوادآموزی شدهاند و در گروه
یک تا 6 سال درصد باسوادی 92 درصد است و 5.3 درصد نیز بیسواد ثبت شده است.
- برنامه جدیدی برای سوادآموزی تبیین شده است که در این برنامه به چند
نکته اساسی پرداختهایم و یکی از مسائل آزاردهنده که سازمان نهضت سوادآموزی
روبرو بود بحث اتکا به آمار سرشماری است که کار بزرگی در دو سال اخیر انجام شده
و یکی از آنها بحث مخاطب محور قرار دادن سوادآموزی است که به این نتیجه رسیدیم
آنچه عرضه میشود و آنچه نیاز است، فاصله داشته و بحث اصلاح محتوای آموزشی نیز
در دستور کار قرار گرفت و تلاش برای بازتعریف کتابها مورد توجه قرار گرفته است.
- طرحی داریم تا از سختافزارهای قابل حمل مثل تلفن همراه و تبلت برای
آموزش بخشی از شهروندان بیسواد ساکن شهرها استفاده کنیم و موضوع دیگر بحث مدرسه
محور کردن است. تأکید وزیر آموزش و پرورش این بود که طرح باسواد کردن اولیای محروم
از سواد را دنبال کنیم و در این خصوص حدود 400 هزار نفر در سال 93 هدفگذاری شده
است و در گروه 10 تا 20 سال نیز 96 هزار نفر شناسایی شدهاند تا کودکان کار و معلولین
جسمی و حرکتی با محتوای کاملا متفاوت تحت پوشش خدمات آموزشی قرار گیرند. موضوع حرفهآموزی و سوادآموزی از اهمیت بالایی برخوردار است که کار جدی
بین سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان فنی و حرفهای با ایجاد بسته جدید، ویژه
افراد کمسواد ایجاد شود و امیدواریم در گروه سنی زیر 50 سال تا پایان سال 2015
به 50 درصد پیشرفت به سوادآموزی برسیم. با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برای جلوگیری از بازگشت افراد به
بیسوادی تدابیری اندیشیده شده است و حدود 200 ساعت آموزش برای بیسوادان طراحی
شده است.
|
محمدرضا سعیدآبادی
|
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران
|
- متولی موضوعات بهداشت و سلامت
به صورت تخصصی، سازمان جهانی بهداشت است و در حوزههای بهداشت و سلامت کمکهای
مختلفی را به کودکان ارائه میدهد.
- سازمان جهانی یونسکو از منظر آموزش سلامت در این حوزه مسئولیت دارد؛
زیرا تا اجتماعی سالم نباشد و دانشآموزان یک کشور سالم نباشند، قطعاً هیچ توسعهای
اتفاق نخواهد افتاد؛ از منظر آموزش سلامت و عمومی کردن آموزشهای مختلف و عمومی
کردن این حوزه در مدارس و فضاهای عمومی، یونسکو پیگیری میکند و به همین دلیل
است که کرسی یونسکویی سلامت را در دانشگاه علوم پزشکی داریم؛ زیرا موضوع سلامت
بسیار مهم است. یونسکو نقش آموزشی، ظرفیتسازی، فرهنگسازی و عمومی کردن موضوع آموزش
دارد، به عنوان مثال یک مادری که بچه او دارای معلولیت جسمی و ذهنی است را فرض
کنید، او باید بداند بچهاش را چگونه ایزوله کند؛ بچهاش باید در محیط قرار
بگیرد و متقابلاً مردم عادی و کوچه بازار باید بدانند با بچهای که معلولیت جسمی
و ذهنی دارد، چگونه رفتار کنند.
- این فنون زندگی و مهارتها و این اتفاقاتی است که در مملکت ما کم کار
شده است و اگر چه موضوعاتی هم وجود دارد.
- موضوع آموزش در حوزه سلامت موضوعی است که حدود 25 تا 30 سال است که
وارد شده است و در مقاطع مختلف هم این اتفاق افتاده و کمکهای لازم را انجام داده
است. سعیدآبادی اضافه کرد: نمونه بارز آن تشکیل و راهاندازی کرسی یونسکویی
آموزش سلامت است که در چارچوب و زیر چتر این کرسی میتوان آموزش داد و فرهنگسازی
کرد و بحثهای مختلف و موج را میتوان ایجاد کرد. در حوزه اعتبارات، یونسکو سازمان اعتبار دهنده نیست؛ سازمان UNDP در حوزه اعتبارات فعال است؛ اما در حد خودش و در
چارچوب پروژهها و مشارکتهایی که دارد کارهایی انجام میدهد، اما نه در سطح
کلان؛ به عنوان مثال اگر ورک شاپ یا جشنوارهای وجود داشته باشد یونسکو حمایت
معنوی، علمی، ساختاری، اعتباری و لوگویی میکند و در حد خودش میتواند کمکهایی
را انجام دهد.
|
منبع: وبسایت خبرآنلاین